luni, 12 octombrie 2015

Tort cu bezea, portocale si ciocolata

Un tort delicios fara a fi foarte dulce. Necesita ceva mai multa munca, insa eu cred ca merita. La prima incercare nu mi-a iesit cum as fi vrut insa acum am adaptat reteta si a fost totul ok. Mi s-a parut utila prezentarea ingredientelor in reteta de baza (adica in ordinea in care trebuie "executate") asa ca o folosesc si eu: 


Foaia de bezea
- 3 albusuri (aprox 110 g)
- 220 g zahar (dublul cantitatii de la albusuri, OBLIGATORIU)
- o lingura zeama de lamaie

Am preparat bezeaua dupa reteta bezelei elvetiene, asadar: se aseaza un bol de inox peste o oala cu apa care fierbe insa fara a atinge apa cu bolul. Punem in bol albusurile si zaharul si incepem sa le mixam pana se incalzeste bine amestecul (reteta zice 60 grade insa eu, deorece nu am termometru, am test cu degetul amestecul pana l-am simtit caldut bine si zaharul era topit), apoi se ia deoparte si se mixeaza in continuare (cam 10 minute) pana se obtine o spuma alba-alba lucioasa care nu cade daca intorci bolul. Dupa aceea se adauga zeama de lamaie si se mai mixeaza putin ajungand astfel la faza in care poate fi pusa la cuptor. Am preferat sa pun spuma astfel obtinuta (deoarece consistenta permite) intr-un pos si sa fac o "foaie" de bezea putin mai ornamentala (de fapt din cantitatea de mai sus eu am obtinut in acest fel doua foi rotunde cu diametru de 26 cm) - le-am constrtuit incepand din centru spre margine (in imagine se observa cum am lipit foaia de copt de tava cu putina bezea ca sa nu se miste).


Le-am copt deodata (una a fost pusa pe hartie de copt si una pe foaie de silicon - nu are importanta insa am mentionat pentru a sti ca se pot folsi ambele) la 100 grade pentru cam o ora jumatate - doua ore schimband locul tavilor intre ele la fiecare 20 de minute (daca coaceti doar o foaie nu e nevoie de asa ceva). Ideea e sa se usuce bine bezeaua fara a se colora insa. Se poate pastra la loc racoros dar nu in frigider chiar si cateva zile. E gata de copt cand se depsrinde usor de pe foaie.

Foile de blat (ingredientele sunt pentru doua foi!!!)
- 1 ou intreg si un albus
- 70 g zahar
- 50 ml suc proaspat de portocala
- 50 ml ulei
- 75 g faina
- o lingurita rasa praf de copt
- un praf de sare

Se bat bine oul, albusul, sarea si zaharul, cam asa...


 ...apoi se adauga sucul de portocale si uleiul si la final faina amestecat cu praful de copt. Se imparte in doua compozitia - eu am pus-o in paharul gradat si am turnat jumatate pe o foaie de copt asezata pe baza formei rotunde de 26 cm cu margine detasabila


Se coace la 180 grade timp de 10 minute. Se procedeaza la fel si cu a doua foaie. Se obtin doua foi, fiecare de grosimea unei foi de Dobos.

Mousse de ciocolata
- 150 ml frisca vegetala sau samantana pentru frisca
- 300 ml smantana pentru frisca
- 200 g ciocolata cu cel putin 45 % cacao 

Se topeste ciocolata rupta bucati in frisca vegetala incalzita(sau smantana pentru frisca) bine (fara a fierbe). Apoi se lasa la racit. Cand s-a racorit de tot se adauga in smantana pentru frisca batuta bine. Eu folosesc smantana pentru frisca marca Pilos de la Lidl. Secretul pentru a se bate bine este folosirea unui bol de inox si a unor palete de mixer tinute 5 minute in congelator (deci foarte reci).   

Crema de portocale
- 300 ml smantana pentru frisca
- 250 g mascarpone
- 50 ml suc de portocale
- 8 g gelatina granule
- 70 g zahar
- sucul si pulpa de la doua portocale mari

Se pune gelatina la inmuiat si dupa ce s-a umflat se adauga zaharul si se incalzeste bine - pana acesta se topeste. Atentie sa nu fiarba deoarece isi pierde proprietatile de inchegare.
Smantana pentru frisca se bate bine, se adauga mascarponele, sucul de portocale si gelatina calduta si se mixeaza pana la omogenizare. Se pun apoi bucatile de portocala filetata (despre cum se fileteaza o portocala se poate citi aici, singura diferenta este ca, in cazul nostru, se rade mai intai coaja ca sa o putem folosi) si coaja rasa amestecand usor cu o lingura sau un tel.

Asamblarea: in forma rotunda cu marginea detasabila (pe baza careia am copt bezeaua si foile) se aseaza prima foaie de blat, se pune dupa aceea mousse-ul de ciocolata...


... foaia a doua de blat urmata de crema cu portocale. 


Se pune la frigider cateva ore pana se intareste crema (sau pana a doua zi). Cu 2 ore inainte de servire se scoate din forma, se aseaza pe platoul de servire si se pune deasupra foaia de bezea. Nu mai repede deoarece in contact cu crema bezeaua se inmoaie. Am obtinut asa ceva


Si pentru ca trebuia sa fie ceva pe tema universului l-am decorat cu putina ciocolata (cumva sub forma unei galaxii).


Sectiune

La multi ani nepotul meu istet.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu